Co jeść na wzmocnienie organizmu ?

Published : 2020-09-22 14:47:47

Niech pożywienie będzie lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem. Hipokrates (460-370 p.n.e.).

Wydaje się, że już chyba o tym zapomnieliśmy. Nasz stosunek do jedzenia jest zupełnie inny, a przecież (jak mawia jedna z naszych klientek: „Nie o to chodzi, żeby się nażrec, ale żeby nabrać sił ;)”) Wiele osób, które zaczęły zwracać uwagę na to, co jedzą, potwierdza, że jedzą dużo mniej i jednocześnie czują się dużo lepiej. Co jeść, żby wzmocnić organizm ? Poniżej krótka lista:

*

1. Borówki

Badania z 2016 roku (American Society For Nutrution) wykazały, że flawonoidy zawarte w borówkach w ciekawy sposób zwiększają odporność na choroby układu oddechowego. Najważniejszą grupą pośród nich są antocyjany, czyli ciemny barwnik, który nadaje borówkom charakterystyczny kolor. Podobnie będą też działać flawonoidy, które można znaleźć w innych owocach leśnych: malinach, czarnej porzeczce, czarnym bzie, jeżynach, czy aronii. Osoby, które regularnie spożywają owoce bogate w antocyjany rzadziej zapadają na zapalenie zatok, zapalenie migdałków, zapalenie gardła, zapalenie ucha środkowego, zapalenie krtani i przeziębienie, a jeśli już chorują, infekcja trwa krócej.

*

2. Gorzka czekolada

Aktywnym składnikiem czekolady, chroniącym przed infekcjami, jest teobromina. Jest silnym antyoksydantem, broniącym komórki przed wolnymi rodnikami. Osłabione komórki są bardziej podatne na „łapanie infekcji”. Teobromina też łagodne działanie przeciwkaszlowe. Czekolada i kakao są jej najlepszym źródłem, zawierają jednak dużo tłuszczu, dlatego nie powinniśmy się nimi zbytnio zajadać.

*

3. Kurkuma

Aktywnym składnikiem kurkumy jest kurkumina, która działa przeciwzapalnie i jednocześnie wychwytuje wolne rodniki. Kurkumę można wykorzystać jako przyprawę, można też suplementować samą kurkuminę. W takim przypadku warto wybrać suplement, który w składzie ma też piperynę, czyli aktywny składnik czarnego pieprzu. W połączeniu z piperyną, kurkumina wchłania się dużo lepiej.

*

4. Brokuły

Brokuły to doskonałe źródło witaminy C, ale również sulforafanu. W jeszcze większych ilościach można go znaleźć w kiełkach brokuła. Sulforafan hamuje, opóźnia lub nawet cofa proces powstawania raka. Usuwa też z ciała toksyny i substancje kancerogenne. Dzięki takiemu działniu bardzo mocno wzmacnia odporność organizmu.

*

5. Bataty

Jak wszystkie pomarańczowe warzywa i owoce, bataty zawierają beta karoten. To antyoksydant, który nie tylko wpływa korzystnie na skórę i wzrok, ale również wzmacnia układ immunologiczny. Korzystnie wpływa na wyściółkę dróg oddechowych, podwyższąjąc jej odporność na infekcje, np. na zapalenie oskrzeli. Kiedyś uważano, że zwiększone spożycie beta karotenu chrnni przed rakiem płuc. Tak jest rzeczywiście, ale pod jednym warunkiem – nie można palić. W połączeniu z dymem papierosowym tworzy substancje powodujące uszkodzenia DNA.

*

6. Szpinak

To jedno z flagowym warzyw wzmacniających organizm. Jest bogatym żródłem witaminy C i E, a także karotenu i flawonoidów. Szpinak szczególnie dobrze sprawdza się w zapobieganiu zwykłemu przeziębieniu.

*

7. Imbir

Jeden z naturalnych środków na przeziębienie. Działa rozgrzewająco i przeciwzapalnie, chociaż u nas jeszcze cały czas zyskuje na popularności.

*

8. Czosnek

Czosnku na przeziębienie natomiast nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest koszmarem z dzieciństwa dla wielu z nas, zwłaszcza w diabelskim połączeniu z mlekiem.

Najbardziej cenionym z aktywnych składników czosnku jest allicyna. Jest jedną z roślin oficjalnie uznanych przez WHO jako roślina lecznicza. Działa jak łagodny antybiotyk, zwłaszcza na bakterie beztlenowe, którymi zakażenia są niekiedy szczególnie trudne w leczeniu. Można nim także zwalczać niektóre grzyby, wirusa grypy (świeży sok), a nawet paciorkowce, czy gronkowce. To wyjątkowa roślina, szczególnie wartościowa i kiedy wzmacnimy odporność, ale także wtedy, kiedy już chorujemy. Ważne, aby przed zjedzeniem dobrze go zmiażdżyć, bo wtedy dopiero uwalnia się allicyna. Nie powinno się czosnku stosować u niemowląt w wieku poniżej 10 miesięcy.

*

9. Kefir

U nas znany od wielu lat, na zachodzie dopiero zyskuje popularność. Wzmacnia odporność przede wszystkim poprzez regulowanie naszej flory bakteryjnej. Żywe kultury odpowiednich bakterii zasiedlają przewód pokarmowy, uniemożliwiając jednocześnie rozwój tych szkodliwych. Zdrowe jelita są ściśle powiązane z naszą odpornością. Co ciekawe, kefir jest często dobrze tolerowany przez osoby, które mają uczulenie na laktozę.

*

10. Nasiona słonecznika i migdały

To przede wszystkim bardzo bogate źródła witaminy E, która jest głównym przeciwutleniaczem obecnym w komórkach. To ona opóźnia proces starzenia i dzięki niej błony komórkowe działają w odpowiedni sposób, chroniąc wnętrze komórki. Tak, w bardzo dużym uproszczeniu, wzmacnia całe ciało.

*

11. Kiwi i pomarańcze

To jedno z najlepszych źródeł witaminy C. Co ciekawe, kiwi można przechowywać nawet do 6 miesięcy i w tym czasie nie tracą swoich wartości odżywczych.

*

Wykorzystując żywność jako lekarstwo, zawsze warto wykorzystać te produkty, które pochodzą z naszego regionu, albo są tu już obecne przez dłuższy czas. I tak na przykład kiwi i pomarańcze można zastąpić owocami dzikiej róży lub bzu czarnego. Wzmacniając organizm, warto więcej się ruszać, unikać alkoholu i papierosów, dobrze się wysypiać i starać się mieć na wszystko wyśpiewane, bo to też ma znaczenie.

*

Dużo zdrowia !

Share this content

Dodaj komentarz

 (z http://)