Co pić zamiast kawy ? Zdrowe zamienniki.

Published : 2017-04-13 10:35:42
Categories : Zdrowie na talerzu

*

*

Coraz częściej zaczynamy się rozglądać za zdrowym zamiennikiem dla kawy - choć ta pita w rozsądnych ilościach jest jak najbardziej bezpieczna. Ale czasami zdarza się, że musimy, czy chcemy z niej zrezgnować. Jak poradzić sobie w pierwszych dniach, kiedy nasz organizm domaga się czarnego napoju ? Oto kilka produktów, które świetnie sprawdzą się jako zamienniki kawy. A przy okazji wzbogaca dietę w wiele cennych substancji.

*

GUARANA

*

Gurana to dzisiaj najbardziej znany zamiennik kawy, który jest bardzo bogatym źródłem kofeiny. Jednak największą zaletą guarany jest nie tyle zawartość kofeiny, co sposób, w jaki jest ona z niej przyswajana przez ciało.

*

Kofeina zawarta w guaranie jest wchłaniana dużo wolniej i bardziej stabilnie, niż ta z kawy. Znacznie rzadziej zdarza się więc uczucie kołatania serca, gorąca, czy innych nieprzyjemnych skutków, które pojawiają się, kiedy wypijemy za dużo kawy. To jednak nie jedyna jej zaleta. Guarana zawiera alkaloidy, które zmniejszają uczucie głodu. Warto to wykorzystać, jeśli jesteśmy na diecie. 

*

Dla kogo: dla osób na diecie

*

ŻEŃ SZEŃ

*

To jedna z najważniejszych, jeśli nie najważniejsza, roślina medycyny chińskiej. Porównując działanie żeń szenia do działania kawy, można odnieść wrażenie, że żeń szeń działa bardziej... "inteligentnie". Pobudza umysł, pomaga skupić uwagę i podnosi ciśnienie krwi. Jednak, podobnie jak w przypadku guarany, ten efekt trwa znacznie dłużej i jest bardziej rozłożony w czasie. Żeń szeń nie zawiera kofeiny, a to pomaga uniknąć nieprzyjemnych skutków z tym związanych. O ile po kawie możemy czuć niepokój, poddenerwowanie i irytację, to po spożyciu żeń szenia nie ma takich nieprzyjemności. Roślinie przypisuje się działanie stabilizujące. Potrafi więc poradzić sobie zarówno ze zbytnim pobudzeniem, jak i ospałością. 

*

Dla kogo: dla osób, które chcą uniknąć uczucia niepokoju pojawiającego się po kawie

*

MACA

*

Maca to roślina pochodząca z Andów i tam też znana od wielu setek lat. Aż do lat 90. XX wieku uprawiano ją jedynie w Peru, a później korzeń błyskawicznie zdobył światową popularność i miano super-jedzenia. 

 Najcenniejszy jest korzeń maca, który z wyglądu nieco przypomina pietruszkę. Jest wyjątkowy ze względu na niezwykle bogaty skład. Mona tu znaleźć węglowodany, białka, tłuszcze, błonnik i cały wachlarz mikro- i makroelementów. 

*

W tradycyjnej medycynie korzeń indiańskiej korzeń maca uważano za afrodyzjak. Polecano jego spożywanie starszym osobom, bo poprawiał funkcje seksualne. Korzeń maca rzeczywiście pobudza i energetyzuje - takie działanie najprawdopodobniej zawdzięcza ciekawej mieszance białek i kwasów tłuszczowych. Spożywanie macy często jest polecane osobom, które dużo ćwiczą, pracują ciężko fizycznie i chcą pobudzić bardziej ciało, niż umysł.

*

Dla kogo: dla sportowców, osób pracujących fizycznie.

*

CZARNA HERBATA

*

To może trochę zaskakiwać, ale każda herbata zawiera kofeinę. Nie w takiej ilości, jak kawa, ale jednak. Czarna herbata zawiera najwięcej kofeiny, im jaśniejsza, tym zmniejsza się jej ilość. I jednocześnie, im dłużej herbatę parzymy, tym zawiera ona więcej kofeiny.

*

Bywa, że osoby z nadciśnieniem nie mogą pijać czarnej herbaty, jest to więc całkiem mocno pobudzający napój, którego siłę nie zawsze doceniamy. Może być tak, że wypijamy kilka filiżanek herbaty, nawet nie zwracając na to uwagi. Trzeba pamiętać o tym, że to także napój pobudzający. 

*

Dla kogo: dla każdego, kto woli klasyczne rozwiązania, a kawa jest dla niego za mocna

*

 CYKORIA

*

Cykoria ma niewiele wspólnego z kawą, ma za to jedną wielką zaletę - smakuje bardzo podobnie. To więc idealne rozwiązanie dla miłośników kawowego smaku.

*

Cykoria to zamiennik kawy znany u nas od dawna. Jest to sproszkowany korzeń, który wcześniej poddano prażeniu. To, co ją wyróżnia to przede wszystkim bardzo wysoka zawartość błonnika (lepsza praca układu pokarmowego) i inuliny (najogólniej mówiąc to naturalny prebiotyk). Cykorię powinny też pić osoby starsze, bo wspmaga ona wchłanianie wapnia. 

*

Minus to niestety brak efektu pobudzenia. Kubek cykori poprawi trawienie, ale raczej nie obudzi nas z rana.

*

Dla kogo: dla miłośników smaku kawy, którzy musieli z niej zrezygnować.

*

ZIELONE SMOOTHIE

*

Jeśli kawę można byłoby zastąpić warzywami i owocami, to najlepiej użyć tych zielonych. Pomysł może się wydawać dziwny, ale w sieci można znaleźć całkiem sporo pozytywnych opinii osób, ktorym udało się to zrobić. Mówi się nawet o tym, że zielony sok jesy "nową kawą". Smoothie można zrobić na świeżo ( i pewnie takie jest najbardziej wartościowe), ale można równie dobrze wykorzystać gotowe mieszanki w proszku. Nawet, jeśli rano nie mamy zbyt dużo czasu, dzięki takiemu rozwiązaniu jest to łatwiejsze. 

*

Cała tajemnica zielonego koktajku tkwi w zawartości chlorofilu, który stopniowo poprawia "jakość krwi". A krew jak wiadomo jest odpowiedzialna za dostarczenie żródła energii do każdej komórki ciała. Wydaje się więc, że zielone soki działają nie tyle na efekt porannego zmęczenia, co na jedną z jego przyczyn. 

*

Dla kogo: dla osób, które dodatkowo chcą oczyścic ciało i podejść długofalowo do podniesienia poziomu energii ciała

*

WODA KOKOSOWA

*

Woda kokosowa jest często opisywana jako naturalny napój energetyzujący. Rzeczywiście, jeśli porównać składy, można doszukać się wielu podobieństw. Jeśli ktoś jest miłośnikiem napojów energetyzujących, warto sięgnąć po wodę kokosową i sprawdzić jej działanie. Na pewno jest dużo zdrowsza i zawiera dużo mniej cukru. 

*

MIESZANKA ENERGETYZUJĄCA (np. baton)

*

To całkiem dobry pomysł na podniesienie poziomu energii, choć niekoniecznie zaraz z rana. W takiej mieszance można znaleźć kilka różnych źródeł energii (np. korzeń maca i guaranę). Trzeba jednak pamiętać o tym, aby batony nie zastępowały dobrego śniadania. 

*

Share this content

Dodaj komentarz

 (z http://)