Czym zastąpić mleko - roślinna alternatywa.

Published : 2017-08-22 09:43:49
Categories : Zdrowie na talerzu

*

*

Kiedy rezygnujemy z mleka zwierzęcego, warto zastąpić je mlekiem roślinnym. Pozwala dostarczyć organizmowi tego, czego może brakować w diecie bezmlecznej. Na sklepowych półkach można znaleźć wiele rodzajów mleka roślinnego. Poniżej porównujemy ich właściwości, aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Choć często używa się określenia mleko, to tak naprawdę napoje. Ich konsystencja przypomina mleko, a najczęściej w ich skład wchodzi główny składnik i woda oraz ewentualnie dodatki. 

*

MLEKO SOJOWE - bogactwo białka i wapnia

*

Zdecydowanie najbardziej popularne mleko roślinne i także to, które swoimi właściwościami jest najbardziej zbliżone do mleka krowiego. 

Spośród roślinnych napojów "mlecznych" zawiera najwięcej białka oraz potasu. W jednej szklance można znaleźć około 8-10 gram białka. Dodatkowo jest stosunkowo bogate w wapń, witaminę D oraz ryboflawinę (witaminę B2). Warto po nie sięgać, jeśli zależy nam na znalezieniu najbardziej zbliżonej do mleka alternatywy.

*

Mleko sojowe ma też swoje wady. Soja jest jedną z roślin, która może uczulać, trzeba więc o tym pamiętać, kiedy się na nią decydujemy. Jest to też roślina, która najczęściej jest modyfikowana genetycznie. Warto sprawdzać, czy tego typu napój nie powstał z roślin GMO.

*

MLEKO RYŻOWE - dla alergików

*

To doskonały wybór dla alergików. Osoby mające wszelkiego rodzaju alergie pokarmowe czy "wrażliwe wnętrze" powinny wybierać właśnie to mleko, ponieważ właściwie nie uczula. 

*

Minusem mleka ryżowego jest jego stosunkowo wysoka kaloryczyność, choć zdecydowanie niższa, niż krowiego. Jeśli jesteście na diecie, raczej mleka ryżowego powinniście unikać. Nie jest to również szczególnie bogate źródło białka i wapnia. Warto wybierać wersje wzbogacone właśnie w wapń, czy białko. 

*

MLEKO MIGDAŁOWE - do pieczenia i kawy, bogactwo witaminy E

*

Wyrabiane z kruszonych migdałów, wody i bardzo często jakiejś substancji słodzącej. Ma kremową konsystencję, najbardziej podobną do klasycznego mleka. Idealnie nadaje się do kawy, płatków, owsianki, czy jako zamiennik w czasie pieczenia, czy gotowania. Jednak największą zaletą mleka migdałowego jest jego zawartość witaminy E - jedna filiżanka zaspokaja 50% jej dziennego zapotrzebowania. 

*

Jest niestety dość kaloryczne. Choć zawiera białko i wapń, jest go mniej, niż w mleku sojowym. Dobrze jest wybierać wersje wzbogacone o te substancje. 

*

MLEKO KOKOSOWE - doskonałe źródło potasu

*

Podobnie jak mleko migdałowe, także i to kokosowe jest stosunkowo gęste. To chyba najlepszy wybór do różnego rodzaju wypieków. Co ważne, zawiera kilka razy więcej potasu, niż mleko krowie. Warto o tym pamiętać w dzień po imprezie, jeśli czasem właśnie mleko lubimy wypić na kaca.

*

Wysoka zawartość potasu nie idzie niestety w parze z zawartością białka, czy wapnia, którego tutaj nie znajdziemy zbyt wiele. Jest to też dość kaloryczny wyrób. 

*

MLEKO Z KONOPII - dostarcza żelaza

*

Mleko, które jest cenione przede wszystkim za wysoką zawartość żelaza (wyższą, niż mleko krowie). Sporo w nim również nienasyconych kwasów tłuszczowych Omega-3, których zazwyczaj brakuje w naszej diecie. Nie uczula, więc spokojnie mogą je wykorzystać osoby mające problem z różnego rodzaju alergiami. 

*

Bywa czasami droższe od innych napojów, nie ma też zbyt dużo wapnia, o czym warto pamiętać. Niektórym nie odpowiada też dość specyficzny smak. 

*

MNIEJ POPULARNE CIEKAWOSTKI

*

Mniej popularne pośród napojów są napoje ze zbóż: orkiszowe, jaglane, gryczane. Można także znaleźć napoje z orzechów laskowych, czy nawet orzechów tygrysich. Warto poszukać także pośród nich, na pewno każdy w tak dużej grupie może znaleźć coś dla siebie. 

*

Mleka roślinne można pić, dodawać do płatków, do gotowania, czy nawet pieczenia. Tajemnica sukcesu tkwi w odpowiednim doborze. Jeśli komuś nie odpowiada klasyczny smak, często może wybrać wersje z wanilią, kokosem czy czekoladą. Mleka są niekiedy wzbogacane dodatkiem wapnia naturalnego pochodzenia. Spotkać można również wersje mieszane, na przykład z różnych zbóż. Bez względu na to, który smak lub zalety najbardziej Wam odpowiadają, na pewno polecamy mleka roślinne - poniżej nasze propozycje i jednocześnie produkty najczęściej wybierane przez naszych klientów. 

*

Share this content

Dodaj komentarz

 (z http://)