Kokos - co z niego zrobić i dlaczego warto go wykorzystać

Published : 2018-05-14 09:32:09
Categories : Dla ciekawych

*

*

Olej kokosowy święci triumfy, ale to nie jedyny produkt, który można uzyskać z kokosa. W sanskrycie nazwa kokos (wryksza) oznacza 

„drzewo, które zaspokaja wszystkie potrzeby życia”. I rzeczywiście z orzecha tej palmy można wytworzyć właściwie wszystko, co potrzebne w kuchni. Nie mówiąc już o całej palmie ! Ponieważ trwa nasza "dwutygodniówka" z orzechem kokosowym w roli głównej, postanowiliśmy przyjrzeć mu się bliżej:

*

- olej kokosowy

*

Zdecydowanie najbardziej popularny produkt wytwarzamy z orzecha kokosowego. Powstaje poprzez tłoczenie kopry - miąższu orzecha. W składzie zawiera około 80% nasyconych kwasów tłuszczowych. Właśnie dzięki nim idealnie nadaje się do smażenia (ma wysoki punkt dymienia). Świetnie sprawdza się też jako składnik ciast - tam, gdzie potrzebujemy coś, co zastąpi tłuszcz zwierzęcy. Wiele osób wykorzystuje olej kokosowy jako masło do ciała, można z niego zrobić peeling do ciała, czy maskę na włosy. W taki sposób olej kokosowy wykorzystują Azjatki. 

*

Jak wybrać dobrej jakości produkt ? Przede wszystkim musi to być olej extra virgin, a więc tłoczony na zimno. Tylko wtedy zachowuje wszystkie swoje właściwości. Olej rafinowany pod tym względem jest właściwie bezwartościowy. Można też - jeśli ktoś nie przepada za zapachem kokosu - wybrać olej bezzapachowy (poddany działniu pary wodnej, aby stracił zapach). No i idealnie, jeśli jest ekologiczny, bo wtedy jest naprawdę czysty. 

*

Pojawiają się głosy, że olej kokosowy nie jest do końca tak zdrowy, jak mogłoby się wydawać - mimo, że to tłuszcz roślinny. Ile jest w tym prawdy?

*

Główny składnik oleju kokosowego to kwasy tłuszczowe nasycone (ok. 80%), a więc generalnie niezalecane w zbyt dużych ilościach w diecie. Przede wszystkim dlatego, że podnosi poziom złego cholesterolu (za to odpowiedzialny jest kwas laurynowy). Kwas laurynowy działa jednak dwustronnie. Z jednej strony podnosi poziom "złego" cholesterolu (LDL), ale jednocześnie podnosi także poziom tzw. "dobrego" cholesterolu (HDL). Tak więc osoba, która nie ma problemów z układem krwionośnym, nie odczuje negatywnych skutków spożywania oleju kokosowego. Powinni na niego uważać ci, dla których wysoki cholesterol już jest problemem. W niewielkich ilościach olej kokosowy nie jest więc szkodliwy. Trzeba też pamiętać, że nie żywimy się tylko nim. Ktoś, kto zjada dużo owoców, warzyw i generalnie zdrowo się odżywia, nie musi się tym martwić. 

*

- mleko kokosowe

*

Bywa czasami mylone z wodą kokosową, albo z napojami kokosowymi. Mleko kokosowe jest gęste, bardziej w konsystencji przypomina śmietanę, czy krem. Trochę kaloryczne, dlatego, jeśli zwracacie uwagę na kalorie, warto wybrać wersję "light". A jak je wykorzystać ? Dokładnie tak samo jak śmietanę: do curry, sosów, zup, czy nawet do kawy. W kuchni azjatyckiej jest używane dokładnie tak samo, jak u nas śmietana. 

*

- woda kokosowa

*

Czyli bezbarwny płyn, który wycieka z orzecha, kiedy robitkowi udaje się dostać do środka kokosa :) To też jednocześnie jeden z najbardziej wartościowych składników. Mówi się o niej często, że jest to naturalna kroplówka albo naturalny izotonik. Nie do końca, choć ma sporo zalet. Zawiera bardzo dużo potasu - 1 filiżanka to mniej więcej 10% dziennego zapotrzebowania. Potas tracimy najczęściej pocąc się, więc na lato woda kokosowa jest idealna. Najlepiej wybierać wodę całkowicie naturalną, bez żadnych dodatków - przede wszystkim bez dodanego cukru. Smak ? Jest dość ciekawy, może być zaskakujący !

*

*

- mąka kokosowa

*

O ile olej kokosowy zawiera spore ilości nasyconych kwasów tłusczowych, to już - co zaskakujące - ma jej niewielką ilość. Idealnie sprawdza się jako środek zapachowy do ciast - po prostu część klasycznej mąki zastępujemy mąką kokosową. Warto taką sztuczkę zastosować też przy wypiekach dla diabetyków, bo mąka kokosowa obniża indeks glikemiczny potraw. No i jest doskonała także przy diecie bezglutenowej, bo glutenu nie zawiera.

*

- wiórki kokosowe

*

U nas najbardziej popularne i chętnie dodawane do słodkich wypieków. I paradoksalnie mają chyba najmniej wartości. Za dodają całości smaku i zapachu !

*

To tylko kilka z produktów, które można uzyskać z orzechów kokosowych - a znacznie więcej opcji znajdziecie w naszym dziale z promocjami. Kokos rzeczywiście mógłby zaspokoić wszystkie potrzeby - teoretycznie, bo w praktyce jednak chyba lepiej mimo wszystko trzymać się bardziej zróżnicowanej diety. 

*

Share this content

Dodaj komentarz

 (z http://)