Naturalne słodziki - co zamiast cukru ?

Published : 2017-04-06 10:18:05
Categories : Zdrowie na talerzu

*

*

Cukier - choć nie należy do najzdrowszych, czasami trudno go sobie odmowić. Wcale jednak nie musimy rezygnować ze słodkiej kawy, bo istnieje wiele zdrowszych zamienników cukru. Oprócz tego, że zaspokajają nasz "głód słodkości", mogą również wzbogacać dietę o wiele składników odżywczych. Jak się okazuje, słodkie wcale nie musi być niezdrowe !

*

MIÓD

*

Słodzik nam chyba najbliższy, bo w Polsce produkuje się kilkanaście tysięcy ton miodu rocznie. To prawdziwa bomba witaminowa, można tu znaleźć białka, kwasy, witaminy, minerały - żaden inny naturalny słodzik nie ma tak bogatego składu. Miód działa także delikatnie probiotycznie, a więc wspomaga bakterie w naszym układzie pokarmowym. Warto pamiętać, że ciemniejszy ma więcej antyoksydantów.

*

Choć indeks glikemiczny miodu jest niższy, niż białego cukru, raczej powinni go unikać cukrzycy. Idealnie sprawdza się do słodzenia herbaty, czy ziół, trzeba jednak pamiętać, by nie dodawać go do gorącego napoju, bo traci wtedy swoje cenne właściwości. Dobrze sprawdza się w wypiekach - im gęstszy, tym lepiej. Ciasto słodzone miodem może też potrzebować trochę więcej proszku do pieczenia lub sody. 

*

FRUKTOZA

*

Czyli inaczej cukier owocowy, pozyskiwany własnie z owoców i niektórych warzyw. Ma dwie niezwykle ważne zalety. Po pierwsze wchłania się bardzo wolno, więc nie powoduje nagłego skoku glukozy we krwi, jak to się dzieje w przypadku białego cukru. Stąd też jest doskonałym słodzikiem dla diabetyków. Ddatkowo ma bardzo niską kaloryczność, co może być szczególnie ważne dla osób na diecie. 

*

Może się wydawać, że to słodzik idealny, ale nie należy przesadzać z jej używaniem. Nadmierne spożycie fruktozy może powodować ... otyłość (podobnie jak klasyczny cukier). Oprócz fruktozy, warto więc wykorzystywać także inne słodziki (zwłaszcza, że wiele produktów dla diabetyków i osób na diecie jest nią słodzonych). 

*

STEWIA

*

To słodzik pozyskiwany z rośliny o tej samej nazwie. Jest praktycznie bezkaloryczna i bardzo słodka - nawet kilkaset razy bardziej od białego cukru. Jest idealna dla cukrzyków i osób na diecie. Aby zachowała swoje zalety, warto wybierać produkty słodzące, które są jak najbardziej naturalne (czyli z jak najmniejszą ilością dodatków). 

*

Stewia niestety niezbyt dobrze sprawdza się w wypiekach. Trzeba przede wszystkim dobrać odpowiednie proporcje przy zastępowaniu nią białego cukru. A to ze względu na słodycz może być trudne (choć warto zacząć od proporcji 8 części cukru białego to 1 część stewii). 

*

KSYLITOL

*

To tzw. cukier brzozowy, bo też i z brzozy jest pozyskiwany. Ma stosunkowo niski indeks glikemiczny, może być więc spożywany przez cukrzyków. Jest niezwykle ciekawy, ponieważ ma działanie przeciwpróchnicze - jego spożywanie pomaga redukować płytkę nazębną. Z tego też powodu jest dodawany do gum do żucia. Regularne spożywanie ksylitolu pomaga też ograniczać ilość drożdżaków Candida w organiźmie - pod tym względem ksylitol jest wyjątkowym słodzikiem. 

*

O ile dla ludzi ksylitol jest zupełnie bezpieczny, to dla psów jest trucizną. Warto o tym pamiętać - u czworonogów ten słodzik powoduje poważne uszkodzenie wątroby i hipoglikemię. 

*

INULINA

*

Pozyskiwana z kłączy i bulw roślin (np. z agawy czy cykorii). Pod względem stopnia słodkości, odpowiada mniej więcej białemu cukrowi. Może byc stosowana przez diabetyków, bo nie podnosi poziomu glukozy we krwi. 

*

Jest nie tylko słodzikiem, ale ma też wiele dobroczynnych właściwości (podobnie jak miód), dlatego warto zwrócić na nią uwagę. Technichnie inulina jest rozpuszczalnym błonnikiem, więc jej spożycie pomaga redukować uczucie głodu, ale także obniżac poziom cholesterolu we krwi. To również prebiotyk, a więc wspomaga rozwój mikroorganizmów w układzie pokarmowym. Poleca się jej spożywanie osobom z niedoborami wapnia w organizmie, ponieważ wspomaga jego wchłanianie. 

*

MELASA

*

Melasą nazywa się to, co pozostaje po produkcji cukru, czy to z buraków, czy na przykład z trzciny cukrowej. Ma formę brdzo gęstego, ciemnego syropu. Generalnie zachowuje smak klasycznego cukru, ale... To właśnie w melasie pozostaje wiele składników, ktorych nie ma już w oczyszczonym cukrze: składniki mineralne, białka itp.

*

Melasa jest dużo mniej kaloryczna od cukru, więc jeśli do końca nie możemy się rozstać z cukrem, a szukamy czegoś mniej kalorycznego, melasa będzie doskonałym wyborem. Trudno jednak uznać ją za najzdrowszy ze słodzików. 

*

SYROP DAKTYLOWY

*

Daktyle to wyjątkowy owoc, zawierają tyle cukru, że tylko po zerwaniu można je spokojnie uznać za zabezpieczone przed psuciem. I to właśnie te cukry warto wykorzystać do słodzenia. Można potraktować syrop daktylowy jako zamiennik dla owoców, a te mają naprawdę bardzo wiele zalet. Przede wszystkim wzmacniają organizm, zwłaszcza przy bardzo dużym wysiłku - zawieraja bardzo dużo soli mineralnych. Spośród nich szczególnie ważny jest wapń (doskonały słodzik na przykład przy osteoporozie). 

*

Niestety, to bardzo kaloryczny słodzik, więc trzeba go stosować sporadycznie. 

*

SYROP KLONOWY

*

Pozyskiwany z soku klonu, prawdziwa bomba mikroelementów, zwłaszcza jeśli chodzi o zawartość cynku. Pod względem kaloryczności mniej więcej dorównuje sacharozie. Antyoksydanty w nim zawarte pomagają chronić układ krwionośny. 

*

Nie bardzo nadaje się do słodzenia kawy, czy herbaty, bo ma dość mocny smak (chyba, że komuś to nie przeszkadza). W ciastach zachowuje się podobnie, jak miód, więc można w nim eksperymentować w tej roli. 

*

SYROP Z AGAWY

*

Agawa jest jedną z tych roślin, którą chętnie wykorzystuje się do słodzenia. Ma niski indeks glikemiczny, więc syrop można spokojnie polecić diabetykom. Pod względem oddziaływania, zachowuje się podobnie jak fruktoza (składa się z niej w 90%). I tak też należałoby tkiego syropu używać - raczej w umiarkowanych ilościach. 

*

CUKIER KOKOSOWY

*

Pozyskuje się go z soku drzewa palmowego. Jeden z jego największych plusów do niski indeks glikemiczny, ale również cała gama składników mineralnych i witamin (zwłaszcza witaminy B8 i potasu, które są ważne dla aktywnych fizycznie). To jeden z cukrów, które są najmniej przetworzone i przez to najbardziej wartościowe. Plusem jest to, że można nim zastąpić cukier w wypiekach w proporcji 1:1. 

*

Minus to niestety dość wysoka cena, zwłaszcza jeśli poszukujemy produktu w wersji ekologicznej. 

*

Każdy z zamienników sacharozy ma jakieś charakterystyczne cechy - warto je wykorzystać, aby dobrać coś, co będzie odpowiadało naszym potrzebom. Jak widać, można słodzić i być zdrowym !

*

Share this content

Dodaj komentarz

 (z http://)