Rodzaje orzechów jadalnych - jedz i smakuj na zdrowie !!!

Published : 2016-02-24 11:15:40
Categories : Zdrowie na talerzu

*

Smak orzechów zna każdy z nas. Włoskie, laskowe, ziemne - to jednak tylko niewielka część wszystkich orzechów świata, które lądują na talerzach. Coraz częściej trafiają do nas te mniej znane. Łączy je jedno - są zdrowe, smaczne i na pewno warto je chrupać jak najczęściej.

*

Orzechy są jednym z pokarmów znanych człowiekowi od zamierzchłych czasów. Dla wielu pierwotnych ludów były podstawowych źródłem tłuszczu i skrobi. Spożywano je na długo przed tym, jak człowiek zaczął uprawiać ziemię. Można je spokojnie uznać za element pierwotnej diety. Jest to jeden z niewielu pokarmów, które od tysięcy lat spożywamy w takiej samej formie. I jak się okazuje jeden z najzdrowszych w naszej diecie.

*

CZYM JEST W OGÓLE ORZECH ?

*

Orzechy to wysuszone owoce lub nasiona roślin. Wszystkie charakteryzują się tym, że zawierają sporo tłuszczu i to jest ich cecha wspólna. Tutaj kończą się podobieństwa, a zaczynają różnice. Generalnie jednak każdy orzech można zaliczyć do jednej z 4 grup:

*

- klasyczne orzechy - takie w rozumieniu botanicznym: twarde, suche, bezpośrednio z nich wyrasta nowa roślina. Doskonałym przykładem są orzechy włoskie lub kasztany itd;

*

- pestkowce - orzechem w tym wypadku będzie pestka owocu (tak jak w przypadku migdałów);

*

- nasiona roślin nagonasiennych - nasionko jest praktycznie nagie, nie otacza go żaden owoc, pokrywa je najczęściej twarda łuska - orzeszki piniowe są doskonałym przykładem;

*

- nasiona roślin okrytonasiennych - nasz "orzech" jest otoczony klasycznym, dużym owocem (jak orzechy brazylijskie i orzechy makadamia).

*

CZY ORZECHY SĄ ZDROWE ?

*

Jak najbardziej - i to pomimo tego, że zawierają naprawdę dużo tłuszczu. Wszystko zależy bowiem od tego, jakiego rodzaju jest to tłuszcz. Każdy orzech to generalnie mieszanka kwasów tłuszczowych nasyconych i nienasyconych. Generalnie im więcej kwasów nienasyconych, tym lepiej dla naszego zdrowia. Ponieważ w orzechach te proporcje są bardzo różne, jedne na pewno będą zdrowsze od innych. Poniżej znajdziecie krótką i bardzo ogólną, ale pomocną listę. Orzeszki, które zawierają sporo nasyconych kwasów tłuszczowych, lepiej jeść okazjonalnie, te z najwyższą zawartością nienasyconych kwasów tłuszczowych można jeść znacznie częściej:

*

Orzechy z dużą zawartością nasyconych kwasów tłuszczowych (okazjonalnie):

*

- orzechy brazylijskie

- orzechy macadamia

- orzechy nerkowca

*

Orzechy o średniej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych (częściej):

*

- pistacje

- orzechy włoskie

- orzechy pekan

*

Orzechy o najniższej zawartości nasyconych kwasów tłuszczowych (często):

*

- orzechy laskowe

- migdały

- kasztany

*

CZY MOŻNA JEŚĆ ORZECHY NA DIECIE ?

*

Piwko i orzeszki to niezawodny zestaw udanego wieczoru, ale ... nie służy zbytnio figurze. Czy więc można jeść orzechy w czasie diety ? Jak najbardziej tak ! Oto dlaczego:

*

- sycący zapychacz - orzechy są jedną z tych przekąsek, które dają uczucie sytości i hamują uczucie głodu;

*

- wchłanianie tłuszczu - specyficzna budowa orzechów sprawia, że tłuszcz w nich zawarty nie wchłania się tak efektywnie, jak z innych produktów. Oblicza się, że mniej więcej 20% tłuszczu zawartego w zjedzonej masie zostaje wydalona z ciała;

*

- wspomaganie metabolizmu - badania wykazują, że regularne jedzenie orzechów zwiększa wydatek energetyczny w spoczynku (REE). Czyli nasze ciało spala więcej energii, kiedy nic nie robimy. Dowodzi tego jeden z eksperymentów: grupie 500 osób podawano przez 19 tygodni orzeszki arachidowe o wartości kalorycznej 500 kcal. Poza tym nie wprowadzano żadnych zmian w trybie życia, diecie itd. Po tym czasie w czasie spoczynku średnio organizm spalał o 11% więcej kalorii, niż wcześniej.

*

Na diecie powinno się jeść orzechy w jak najbardziej naturalnej formie: te niesolone, niesłodzone, nieprażone - to jedyny warunek, jaki trzeba spełnić. Czy orzechy tuczą ? Nie ma jasnych dowodów na to, że orzechy w naturalnej formie, jedzone w rozsądnych ilościach, tuczą - coraz częściej mówi się natomiast o ich zaletach, które można wykorzystać w czasie diety. A które są najmniej kaloryczne ? Zdecydowanie migdały . A zaraz obok nich orzechy laskowe i orzechy pecan. Tych więc warto się trzymać, jeśli akurat jesteśmy na diecie. 

*

NAJPOPULARNIEJSZE ORZECHY JADALNE I ICH WŁAŚCIWOŚCI:

*

Orzech orzechowi nie równy, o wielu z nich można powiedzieć, że mają swoje specjalności:

*

- orzechy włoskie - to przede wszystkim wspaniały antyoksydant. W pewnym czasie wiele mówiło się o ich potencjalnym, antyrakowym działaniu, choć badania ostatecznie tego nie potwierdziły. Pomimo tego wpływają doskonale na cały organizm. To, co je wyróżnia, to spora zawartość jednonienasyconych kwasów tłuszczowych. Te mają mają zdolność obniżania poziomu złego cholesterolu, przy podnoszeniu poziomu dobrego cholesterolu. Można w nich znaleźć też sporo kwasów Omega-3. Jeśli ktoś nie lubi tłustych ryb, można je spokojnie zastąpić orzechami włoskimi;

*

- migdały - mają niską wartość kaloryczną, dlatego polecane do przegryzania w czasie diety. Są jednak cenione również ze względu na wysoką zawartość wapnia. Mogą więc częściowo zastąpić produkty mleczne. Często stosuje się je do pielęgnacji skóry, bo zawierają dużo witaminy E. W "skórce" migdałowej jest wiele flawonoidów, wpływających korzystnie na pracę serca - warto je więc jeść razem z łupką;

*

- orzechy  brazylijskie - zdecydowanie najlepsze dla osób, które mają niedoczynność tarczycy. Wystarczy zjeść 3 lub 4 orzeszki dziennie, aby dostarczyć organizmowi niezbędnej ilości selenu. To właśnie ze względu na jego zawartość są tak bardzo cenione. To również jedne z ciekawszych orzechów, ponieważ większość z nich jest zbierana z dzikich drzew rosnących w Amazonii. Roślina niezbyt dobrze rośnie na plantacjach;

*

- pistacje - wartościowe ze względu na wysoką zawartość witaminy B6. Jej zadaniem jest utrzymywanie gospodarki hormonalnej w zdrowym balansie. Spośród wszystkich orzechów, zawierają najwięcej luteiny, chroniącej wzrok;

*

- orzechy nerkowca - szczególnie wartościowe dla osób na diecie wegetariańskiej, ponieważ zawierają sporo żelaza, cynku i białka. Poleca się ich spożywanie osobom starszym, ze względu na wysoką zawartość magnezu;

*

- orzechy laskowe - powinny je spożywać osoby z wysokim poziomem homocysteiny - to aminokwas, którego zbyt wysokie wartości są powiązane z chorobami serca oraz chorobą Parkinsona. Orzechy laskowe zawierają dużo kwasu foliowego, który pomaga obniżać poziom homocysteiny;

*

- orzeszki ziemne (arachidowe) - ze względu na bogactwo różnych składników, wykorzystywane do wytwarzania past dla niedożywionych z krajów Trzeciego Świata. Znajdziemy w nich tłuszcze, białko, błonnik, witaminy, minerały itp. To właśnie z tego powodu zostały wybrane przez UNICEF i Światową Organizację Zdrowia;

*

- orzechy pekan - powinny być w diecie każdej osoby, która ma problemy z układem krążenia. W orzeszkach znajdziemy sterole roślinne, odpowiedzialne między innymi za oczyszczanie tętnic ze złogów cholesterolu. Zawierają duże ilości kwasu oleinowego (tak jak na przykład oliwki) i witaminy B3. Jeśli czujemy się stale zmęczeni, może to być spowodowane m.in. jej niedoborem;

*

- orzechy macadamia - jedne z najtłustszych orzechów, choć zawierają też kwasy jednonienasycone. Dostarczą organizmowi magnezu, wapnia i potasu.

*

Jeśli przyjrzeć się składom chemicznym poszczególnych orzechów, są one bardzo bogate. Właściwie wszystkie orzechy są zdrowe pod warunkiem, że jemy je w naturalnej formie i nie przekraczamy rozsądnych dawek. Jeśli dodatkowo będziemy je mieszać, to efekt będzie jeszcze lepszy.

*

Share this content

Zobacz wszystkie (1)

Arth


2017-01-29 07:54:02

Przecież nie liczy się to jaki tłuszcz zawierają orzeszki tylko jaki jest stosunek tłuszczów omega... Orzechy włoskie mają - praktycznie jako jedyne - idealny stosunek omega 3 do omega 6 więc po co ograniczać?

Dodaj komentarz

 (z http://)