Superfoods - co to takiego ?

Published : 2016-10-14 11:09:27
Categories : Zdrowie na talerzu

*

CO TO JEST ŻYWNOŚĆ SUPERFOODS ?

*

Terminem superfoods najczęściej określa się produkty spożywcze, które są szczególnie bogate w składniki odżywcze. Często zawierają bardzo dużo substancji, które są uważane za szczególnie ważne dla naszego zdrowia:

*

- witaminy i minerały - superfoods zawierają zazwyczaj niezwykle szeroki wachlarz witamin i minerałów;

*

- antyoksydanty - są bogate w substancje przeciwutleniające. Przypuszcza się, że szybkie utlenianie komórek jest jedną z przyczyn rozwoju raka. Przeciwutleniacze zawarte w superfoods spowalniają ten proces, dlatego też wielu z nich przypisuje się działanie antynowotworowe;

*


- błonnik - ma szczególne ważne zadanie do spełnianie, jeśli chodzi o prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego człowieka. Jedna z teorii zakłada, że źle działający układ trawienny powoduje zakłócenia w funkcjonowaniu całego organizmu i może być przyczyną wielu chorób. Ich leczenie powinno się więc zaczynać od oczyszczenia układu trawiennego - oczyszczające kuracje zawsze są bogate w "zieleninę";

*

- fitochemikalia (np. flawonoidy) - to substancje odpowiadające np. za głęboki kolor lub mocny zapach roślin. Rośliny wytwarzają je czasami tylko po to, aby odstraszać, czy wabić owady. Tymczasem w organizmie człowieka fitochemikalia odgrywają dużo ważniejszą rolę i spełniają wiele funkcji.

*

Choć często nie ma na to jednoznacznych dowodów naukowych, niektóre z superfoods zyskują czasami miano leków. Zwłaszcza zwolennicy naturalnych metod leczenia skłaniają się ku takim rozwiązaniom. Być może rzeczywiście niektóre chemikalia zawarte w konkretnych roślinach działają np. antynowotworowo. Często jednak takie działanie to cały szereg procesów, których jeszcze nie poznaliśmy i które trudno jest odtworzyć. Potencjał roślin jest ogromny, nadal jednak wiemy o nich mniej, niż więcej. Dopóki nie wiemy, jakie substancje jak działają w danym produkcie, najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się być stosowanie tego, czy innego produktu nie jako leku, a raczej jako suplementu uzupełniającego leczenie podstawowe. 

*

*

NA CO ZWRACAĆ UWAGĘ, KUPUJĄC SUPERFOODS ?

*

Pomagają ... a może szkodzą ? (czyli zanieczyszczenie)

*

Każdy kij ma dwa końca i nie inaczej jest z kijkiem "superfoods". Jak zawsze w przypadku żywności, powinniśmy zwracać uwagę na jakość. Ryby mogą być bardzo zdrowe, ale mogą też być pełne metali ciężkich. Aby superfoods spełniały swoją rolę, muszą być absolutnie wolne od zanieczyszczeń. A najczęściej skażone są pestycydami i właśnie metalami ciężkimi. Z czego to wynika ? Z zanieczyszczenia środowiska oczywiście i sposobu upraw, czy hodowli - ale nie tylko.

*

Globalizacja sprawiła, że dziś bez problemu można szybko przewieźć każdy produkt z jednej części świata do drugiej. Jedzenie, zanim trafi na nasz stół, przechodzi przez ręcę coraz większej ilości pośredników. Często nie jesteśmy już w stanie sprawdzić, skąd produkt pochodzi i jak jest wytwarzany (tutaj gwarancją jakości staje się ekologiczny certyfikat). Poza tym, im wiecej przystanków na drodze, tym większe niebezpieczeństwo skażenia. Jak więc wyeliminować ten problem ?

*

Produkty, które są szczególnie narażone na zanieczyszczenie, warto kupować od lokalnych producentów (np. warzywa, czy mięso). W ogóle najlepiej jest kupować, co tylko się da od lokalnego wytwórcy. Mimo wszystko jednak, banany, czy cytryny u nas nie rosną. Warto się wówczas zaopatrywać w ekologiczne wersje tych produktów, bo mamy pewność, że będą dużo czystsze. Poza tym, jeśli superfoods mają też leczyć, aby były skuteczne, powinno się używać możliwe jak najczystszych produktów. 

*

Pomagają, albo nie ? (czyli jakość produktu)

*

Ściśle z zanieczyszczeniem danego produktu wiąże się równie jego jakość. Na przykład sok z jagód acai możemy już dzisiaj kupić w wielu sklepach. W bardzo różnych wersjach. Jeśli wybierzemy sok, który ma dodatek cukru i jeszcze kilku innych składników, zaletami nie będzie się właściwie różnił od zwykłego soku owocowego. Jego działanie lecznicze będzie wątpliwe. Podobnie jest z herbatami. Zielona herbata traci wiele, jeśli będziemy ją pić w wersji słodzonej. Jeśli dany produkt ma wspomagać organizm, powinniśmy go spożywać w możliwe jak najbardziej naturalnej formie. Można sobie zadać pytanie, jak jedliby go ludzie pierwotni i pewnie ten sposób jest nazdrowszy. 

*

Im wiesz więcej, tym lepiej (czyli wiedza i sposób stosowania)

*

Jeśli już zwróciliśmy na jakość danego produktu, powinniśmy również dowiedzieć się jak najwięcej na temat tego, jak go stosować. Wbrew pozorom, nie wszystko, co zjadamy, czy wypijamy, nawet jeśli jest bardzo zdrowe, ma dobry wpływ na nasz organizm. Wiele cennych składników opuszcza nasz organizm bardzo szybko i nigdy nie jest przyswajana. Aby wyciągnąć jak najwięcej z superfoods, warto je zajadać w odpowiedni sposób.

*

Idealnym przykładem jest chlorella. Wchłanianie niektórych jej składników jest dużo mniejsze, jeśli będziemy ją łykać łącznie z produktami zawierającymi dużo witaminy C. Lepiej więc popijać ją wodą, niż sokiem owocowym. Podobnie może być z innymi produktami tego typu. Jedne łykamy na czczo, inne warto połączyć z tłustym, solidnym posiłkiem itp. Poszukiwania informacji na ten temat nie zajmują wiele czasu, a opłacają się.

*

Zdrowy, ale bez przesady (czyli umiarkowanie i różnorodność)

*

Wiele produktów, które określa się mianem superfoods, jest mocno kalorycznych. Do tej grupy należą niektóre ziarna i płatki (zwłaszcza mocno przetworzone). Są zdrowe, ale spożywane w dużych ilosciach, dostarczają organizmowi bardzo dużo cukru. Podobnie sprawa ma się z owocami - często jesteśmy przekonani, że możemy je jeść bez ograniczeń. W większości przypadków tak jest, ale na przykład zjadanie dużych ilości bananów z pewnością odbije się na wadze. 

*

Najlepszy sposób na superfoods to łączenie ze sobą mniejszych ilości wielu różnych produktów. W ten sposób dieta będzie zróżnicowana. Zwiększa się też prawdopodobieństwo, że dostarczymy organizmowi tego, czego w danym momencie potrzebuje. 

*

Marketing, czy nauka ? (czyli nazewnictwo)

*

W sieci można znaleźć wiele bardzo różnych list superfoods. W większości pokrywają się ze sobą, pojawiają się jednak różnice. Wszystko dlatego, że termin superfoods nie jest terminem naukowy i można go używać w odniesieniu do właściwie każdego produktu. Wielu naukowców ten termin traktuje jako zabieg marketingowy. Warto więc takie etykiety traktować raczej jako wskazówkę, że dany produkt można rozważyć w zdrowej diecie. Poza tym jest jeszcze mnóstwo produktów, których nie znajdziemy na listach superfood, a które zdecydowanie zasługują na to miano (jak na przykład olej lniany). 

*

Lokalnie, czy globalnie ? (czyli chia kontra siemię lniane)

*

Fajnie jest od czasu do czasu zjeść jakiś ciekawy produkt z innej części globu, jak na przykład orzechy brazylijskie. Coraz częściej jednak słyszy się głosy, że powinno się wykorzystywać w diecie raczej produkty lokalne i takie, które w naszej diecie są już bardzo długo. Z wielu względów: zanieczyszczenie środowiska i samych produktów jest mniejsze, nasz organizm lepiej je przyswaja, wspieramy lokalny biznes itd.. Jeśli więc mamy do wyboru coś zza oceanu i nasz lokalny odpowiednik tego produktu, warto zdecydować się na ten drugi. Wbrew pozorom wiele hitowym superfoods ma swoje mniej znane, polskie zamienniki. 

*

*

LISTA SUPERFOODS 

*

Poniżej lista tzw. produktów superfoods. Znajdziecie na niej pojedyncze produkty, które zasługują na szczególną uwagę, ale i grupy produktów. Są wśród nich produkty wyjątkowe, jak na przykład chlorella, ale i te, które znamy z codziennej diety. Najważniejsze to pamiętać o róznorodności, jakości i odpowiednim przyjmowaniu. Dzięki temu wyciągniemy z superfoods jak najwięcej.

*

- awokado - cenione ze względu na wysoką zawartość nienasyconych kwasów tłuszczowych;

*

- banany - szczególnie bogate w potas i błonnik. Ale uwaga - tuczą !

*

- chlorella - mikro alga o niezwykle mocnym działaniu oczyszczającym. Zawiera wszystkie składniki odżywcze niezbędne człowiekowi do życia. To czyni ją wyjątkową spośród wszystkim superfoods;

*

- cytrusy - zawiera mnóstwo przeciwutleniaczy;

*

- ciemne owoce (borówki, winogrona, śliwki, jeżyny) - cenione ze względu na dużą ilość ciemnego barwnika, który korzystnie wpływa m.in. na wzrok i układ krwionośny;

*

- czekolada gorzka (kakao) - ze względu na wysoką zawartość magnezu, bardzo korzystnie wpływa na układ nerwowy;

*

- czerwone i pomarańczowe owoce (marchewka, morele, nektarynki, wiśnie, bataty) - cenne przede wszystkim za bardzo wysoką zawartość beta karotenu. Odpowiada m.in za prawidłowe widzenie i umożliwa komórkom prawidłowy podział;

*

- fasolki (Jaś, soczewica, ciecierzyca, bób) - zawierają spore ilości białka roślinnego, które z powodzeniem może zastąpić białko zwierzęce;

*

- jabłka - niezwykle bogate źródło rozpuszczalnego błonnika niezbędnego do prawidłowego samooczyszczania układu trawiennego;

*

- kalafior - bardzo bogate źródło kwasu foliowego;

*

- kiełki (zwłaszcza brokuła) - źródło sulforafanu, który wspomaga usuwanie toksyn z ciała;

*

- miód - naturalny środek odczulający, który pomaga minimalizować objawy alergii. Bardzo bogate źródło prostych substancji odżywczych, które organizm przyswaja niemal bez wysiłku. Więcej o miodzie poczytacie tutaj;

*

- nasiona (siemię lniane, quinoa, słonecznik, sezam, nasiona dyni) - źródło nie tylko nienasyconych kwasów tłuszczowych, ale również wielu mikro i makroelementów;

*

- ogórki - jeden ogórek nawilża ciało, jak szklanka wody. Dodatkowo zawiera całe mnóstwo mikroelementów;

*

- oliwa z oliwek (oliwki) - cenione ze względu na działanie ochronne na układ krwionośny. Zapobiegają miażdżycy, co zostało udowonione naukowo. Więcej o oliwie poczytacie tutaj;

*

- orzechy (włoskie, nerkowca, migdały) - zawierają nienasycone kwasy tłuszczowe w bardzo dużych ilościach. Więcej o orzechach poczytacie tutaj;

*

- pomidory - cenne źródło likopenu o działaniu antynowotworowym. Likopen jest jedną z niewielu naturalnych substancji, której działanie przeciwnowotworowe jest udowodnione naukowo;

*

- pełne ziarna (brązowy ryż, kasze) - bogate w błonnik i minerały;

*

- ryby (łosoś, sardynka, makrela) - najbogatsze źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych i witaminy D;

*

- spirulina - działa na podobnej zasadzie, co chlorella;

*

- zielona herbata - cenne źródło antyoksydantów - idealny wybór dla wszystkich, którzy nie są wielbicielami warzyw i owoców;

*

- zielone warzywa i owoce (szpinak, bazylia, kapusta, sałata, brokuł, fasolka szparagowa, kiwi, trawy) - ceione ze względu na wysokoą zawartość błonnika oraz chlorofilu, korzystnie wpływającego na jakość krwi. 

*

Share this content

Dodaj komentarz

 (z http://)